شنبه تا پنجشبنه صبح 9 الی 13 و عصر 15 الی 21 - جمعه تعطیل

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس: عوارض،نحوه و هزینه

بوتاکس چیست؟

بوتاکس شکل تغییر یافته سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است. این باکتری به طور معمول، باعث مسمومیت غذایی میشود، اما با تغییر ساختمان این سم، دارویی به نام بوتاکس به دست آمده است که فواید دارویی متعدد و روزافزونی دارد. بوتاکس در واقع اسم تجاری این دارو است که توسط شرکت آلرگان آمریکا ساخته میشود . در سایر کشورها این دارو به اسامی دیگری تولید می شود که معتبرترین آنها در ایران نیز موجود است. تزریق بوتاکس به تنهایی معمولاً در درمان چروکهای خفیف تا متوسط تاثیر دارد. درمان افرادی که دارای خطوط عمیق ترند، اغلب ترکیبی بوده تا  نتایج درمانی بهتری حاصل شود.

بوتاکس معمولاً برای سه هدف اصلی زیر مورد استفاده قرار می گیرد: کنترل اسپاسم و گرفتگی عضلات، تعریق بیش از حد زیر بغل و بهبود وضعیت زیبایی. در این مطلب تمرکز اصلی بر سومین کاربرد اصلی تزریق بوتاکس است که امکان دستیابی به آن با استفاده از یک محصول به نام بوتاکس زیبایی (Botox Cosmetic) وجود دارد.

چکونگی عملکرد بوتاکس

پس از تزریق، بوتاکس توسط عضله جذب می شود و در محل انتهای عصب که کنترل عملکرد عضله را بر عهده دارد قرار گرفته و از ترشح یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین که عامل انقباض عضله است، جلوگیری می کند. به این ترتیب، بوتاکس باعث انسداد دستورات انقباض صادر شده برای عضله می شود و در عمل یک نوع فلج ناقص برای عضله ایجاد می نماید که ۳ تا ۶ ماه ماندگاری و دوام دارد. این عملکرد بوتاکس باعث می شود چین و چروک ایجاد شده بر روی عضله به خاطر انقباض آن از بین برود.

نحوه تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس معمولاً در مطب پزشک یا در کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود و نیازمند بستری شدن در بیمارستان نیست. با توجه به اینکه تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن های بسیار کوچک انجام می شود، این تزریق ها برای بیمار دردناک نیست و نیازمند استفاده از مواد بی حسی نمی باشد. پس از ضد عفونی کردن پوست صورت، پزشک با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر کمی از بوتاکس را بالای ابروها، پیشانی و اطراف چشم ها تزریق می نماید. در این حالت التهاب و قرمز شدن احتمالی پوست در محل تزریق در طول چند ساعت از بین می رود. پس از تزریق، بهتر است از دراز کشیدن و مالش محل تزریق خودداری شود تا بوتاکس بطور کامل جذب عضله گردد.

چین و چروک پوست پس از یک یا دو روز شروع به محو شدن می کند. این تاثیر از ۳ تا ۶ ماه دوام و ماندگاری دارد و پس از آن تاثیر بوتاکس به تدریج از بین می رود و مجدداً چین و چروک پوست نمایان می شود. به این ترتیب ممکن است بیمار تزریق بوتاکس را به درخواست خود تکرار نماید.

زمان مورد نیاز تزریق بوتاکس

درمان عادی بیمار با تزریق بوتاکس به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد و معمولاً این مدت برای بیمار به سادگی قابل تحمل است و حداقل ناراحتی را برای بیمار به همراه دارد. اکثر افراد می توانند در همان روز درمان به فعالیت های کاری و عادی زندگی خود باز گردند، هر چند معمولاً به بیمار پیشنهاد می شود از انجام فعالیت های شدید برای مدت یک روز پس از درمان خودداری شود.

پس از درمان با تزریق بوتاکس شما ممکن است با مقدار کمی ورم و قرمزی در محل های تزریق مواجه شوید که این علائم در طول ۲ تا ۴ ساعت پس از تکمیل درمان بر طرف خواهند شد. شما می توانید تقریباً بلافاصله پس از درمان فعالیت های عادی خود را شروع کنید، اما باید توجه داشته باشید از انجام فعالیت های شدید که نیازمند خم شدن به جلو برای زمان طولانی است برای ۲۴ ساعت اول پس از درمان خودداری نمایید. همچنین آرایش کردن صورت پس از گذشت چهار ساعت از تکمیل درمان بری شما امکان پذیر خواهد بود.

موارد استفاده  از بوتاکس

موارد استفاده تزریق بوتاکس در نواحی مختلف بدن به شرح زیر است:

صورت: درمان خط خنده و اخم ، رفع چین و چروک صورت ،دور چشم و لب ، خطوط پیشانی، اصلاح ظاهر ابرو (تزریق بوتاکس می تواند برای تغییر شکل ابرو جهت ایجاد یک ظاهر مناسب تر و زیباتر مورد استفاده قرار گیرد)، بالا بردن (لیفت) ابرو، اصلاح وضعیت تقارن ابرو (برای بالا بردن ابروی پایین تر به سطح مشابه وضعیت قرارگیری ابروی بالاتر)، بالا بردن گوشه های دهان، اصلاح وضعیت لب بالا  پایین، خطوط ماریونت «خطوطی که از گوشه دهان به طرف پایین به داخل غبغب کشیده می شوند»، عریض کردن لب برای اصلاح طرح لبخند لثه ای، صاف کردن پوست (اصلاح گودی چانه و شکاف اضافی آن) بهبود ظاهر جراحت های جدید و قدیمی موجود بر روی پوست صورت

گردن: خطوط افقی گردن «شبیه گردن بند»، خطوط عمودی گردن

سینه: چین و چروک در بخش میانی سینه

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

هر گونه تزریق به بدن می تواند دردناک باشد، اما سوزن های استفاده شده برای تزریق بوتاکس بسیار کوچک هستند و به همین خاطر درد تزریق با استفاده از آنها معمولاً بسیار کم است. در این حالت می توان ناحیه تزریق را با استفاده از کرم های بی حسی موضعی یا بسته یخ قابل استفاده برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از تزریق بی حس کرد و به این ترتیب بیمار دیگر هیچ دردی را هنگام تزریق احساس نخواهد کرد.

عوارض جانبی

عوارض تزریق بوتاکس بسیار کم و موقتی هستند. خستگی، ناراحتی یا درد در محل تزریق، سر درد، افتادگی چشم و واکنش های آلرژیک همگی می توانند از عوارض تزریق بوتاکس باشند. پزشک حتما درباره این عوارض با شما صحبت خواهد کرد. همواره مطمئن شوید که با پزشک خود درباره مسائل زیر صحبت کرده اید:
هر گونه شرایط عصبی یا عضلانی که با آن مواجه هستید.

• زمان آخرین تزریق انجام شده
  • وجود هر گونه آلرژی در بدن
  • داروهایی که در هم اکنون مصرف می کنید و داروهایی که قرار است در آینده نزدیک مصرف نمایید.
  • باردار بودن، یا شیر دهی
  • سابقه جراحی صورت

هزینه و قیمت

هزینه درمان بستگی به تعداد تزریق های مورد نیاز بیمار دارد. تعداد واحدهای تزریق مورد نیاز شما بطور معمول با توجه به میزان فعال بودن عضلات تعیین می شود. توجه داشته باشید که هزینه تزریق بوتاکس از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و عامل های مختلف بر روی این هزینه تاثیر دارند. بهترین راه برای تعیین هزینه میانگین درمان در ناحیه مورد نظر شما صحبت کردن با یک پزشک متخصص می باشد.

نتیجه گیری

هر چند روش درمانی تزریق بوتاکس به نسبت ساده است و با وجود موثر بودن ریسک کمی برای بیمار به همراه دارد، یک روش تهاجمی است که باید با دسترسی به کمک های اولیه و با توجه به اصول استریل برای بیمار انجام شود. به این ترتیب به منظور جلوگیری از عوارض جدی، لازم است از تزریق بوتاکس در محل های غیر استاندارد همچون آرایشگاه ها، باشگاه های ورزشی، موسسات زیبایی و موارد مانند آن خودداری شود و حتماً برای این تزریق ها از خدمات یک پزشک یا فرد متخصص در این حوزه استفاده شود.